Turun Sanomat
Maanantai 24. marraskuuta 2003 · 10. vuosikerta · päätoimittaja Ari Valjakka



Kulttuuri

Helsingin kaupunginteatterin Stalker-esityksen tempossa on havaittavissa vahva tarkovskilainen vaikutus.
 

Tutkimassa tuntematonta

Nimi Stalker tuo ensimmäisenä mieleen Andrei Tarkovskin samannimisen elokuvan, joka perustuu Arkadi ja Boris Strugatskin scifi-romaaniin Huviretki tienpientareelle (1972). Samaan teokseen perustuu teatteriryhmä Circus Maximuksen yhteistyössä Helsingin kaupunginteatterin ja Tampereen Työväen Teatterin kanssa valmistama esitys.

Mikko Viljasen suomentama ja dramatisoima Stalker keskittyy tarkastelemaan ihmisten ja yhteiskunnan suhdetta tuntemattomaan. Henry Hanikka ja Lorenz Backman näyttelevät tiedemiehiä, joiden puheenvuorot toisilleen ja yleisölle edustavat luonnontieteen ja humanistisen tutkimuksen toisistaan poikkeavia tapoja suuntautua tutkimuskohteeseensa. Tiedemiesten osuuksia ovat olleet mukana kirjoittamassa filosofi Ville Lähde ja suomentaja Topi Makkonen.

Tarinassa kanadalaisen Marmontin pikkukaupungin liepeille on ilmaantunut jotakin, mitä on ensin luultu pudonneeksi meteoriitiksi. Sittemmin ilmiön, jolla on ollut näkyviä seurauksia ympäristöön, on arveltu olevan maan ulkopuolisen elämän kontakti- tai kenties jopa valtausyritys. Alue on suljettu ja siellä asuneet ihmiset on siirretty muualle pakkotoimin. Paikkaa kutsutaan Vyöhykkeeksi ja sen tutkimus on tiukasti Instituutiksi kutsutun laitoksen hallinnassa.

Inhimilliseen tapaan Vyöhykkeellä käydään kuitenkin ryöstöretkillä, sillä alueelta löytyvillä oudoilla materiaaleilla ja esineillä on hyvä markkina-arvo. Vyöhykkeellä retkeileviä, yhteiskunnan rikollisiksi määrittelemiä uhkarohkeita antisankareita kutsutaan stalkereiksi. He uhmaavat toimillaan hengenvaaraa ja sen lisäksi jälkikasvunsa terveyden; Vyöhykkeen on todettu aiheuttavan geneettisiä muutoksia.

Vieras vieressäni

Mikko Kannisen ohjaama esitys on laadultaan keskittynyt ja omalla tavallaan intensiivinen. Vaikka esitys ei perustukaan Tarkovskin elokuvaan, vaan sen kanssa samaan alkuperäisteokseen, tuntuu esityksen tempossa vahva tarkovskilainen vaikutus. Ajankäyttö on sitkoista, tapahtuman kaaret pitkiä, havainnoinnille ja tarkkailulle on tilaa, toiminta ei ryntää eteenpäin, vaan etenee tunnustellen.

Tarinan keskiössä on Redrick Shoehart -niminen stalker (Tommi Raitolehto) perheineen ja tuttavineen. Kolmikkona tai pareittain retkeilevien stalkereiden (Raitolehto, Turkka Mastomäki, Kimmo Takala) Vyöhyke-matkat esitetään koreografioituna tasarytmisenä tanssina, jossa korostuu miesten välinen sanaton yhteys ja riippuvuus toisistaan.

Raitolehto kannattelee sulkeutuneella olemuksella esityksen jännitettä vierauden teemassa. Piitu Uskin roolityö ikuisesti käteen juuttunutta tupakkaa pitelevänä vaimona on niinikään vaikuttava, samoin on Aino Uskin mykällä läsnäololla toimiva lapsihahmo.

Redin ja perheen välinen etäisyys ja perheen jatkuva läsnäolo näyttämöllä silloinkin, kun miesjoukko matkailee Vyöhykkeellä saa jopa ajattelemaan esitystä eräänlaisena Sillantauksen ja Gyllingin Naisen kanssa -sarjakuvan vakavampana versiona ja sukupuolia toisilleen vieraina, tuntemattomina vyöhykkeinä. Esityksen väitteet ja tulkinnat aiheestaan eivät kuitenkaan johdata katsojaa eteenpäin suuntaan eikä toiseen.

Stalkerin scifi-otteessa on vahva nostalgia-leima. Nykyteatterille ominaisia kerronnan keinoja edustaa näyttämön takaosan suuri videoscreen, mutta esityksen aihe ja rakenne ovat muodoltaan perinteisiä, tutun tuntuisia.

OUTI LAHTINEN

Stalker, Arkadi ja Boris Strugatskin romaanista dramatisoinut ja suomentanut Mikko Viljanen, ohjaus Mikko Kanninen, lavastus ja pukusuunnittelu J-P Kiljunen, koreografia Kati Kallio, valot Tomi Suovankoski, äänet Nuutti Vapaavuori, videot Pontus Schönberg, Tero Takalo, Pink Twins. Circus Maximus yhteistyössä Helsingin Kaupunginteatterin ja Tampereen Työväen Teatterin kanssa, ensi-ilta Helsingin Kaupunginteatterin Studio Elsassa 21.11.2003. Esitykset 4.12. asti.

Päivitetty 24.11.2003 1:00:23 | Tulostettava versio

24.11.2003

Tutkimassa tuntematonta

Pietarissa esitetään viikon verran suomalaiselokuvia

Lapsetkin pitivät Hopista

Suomalaisen tieteen käyntikortti

Miss Saigon vetää katsojia

Korenevalle suomalainen kunniamerkki

Savikiekko- mestareiden seurassa

Kriitikko- palkinto Bellocchiolle

Tilaa Turun Sanomat

Sivun alkuun

Copyright © 2002 Turun Sanomat